В закладі дошкільної освіти з 01.09.2022 року функціонує дві групи для дітей з порушеннями мовлення: середнього дошкільного віку та старшого дошкільного віку

Педагогічним працівникам та батькам дітей з особливими освітніми потребами


Інклюзивно-ресурсний центр (ІРЦ) Олександрівського району м.Запоріжжя є комунальною установою, що функціонує з метою забезпечення права дітей з особливими освітніми потребами віком від 2 до 18 років на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти, в тому числі у професійно-технічних навчальних закладах, шляхом проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини, надання психолого-педагогічної допомоги та забезпечення системного кваліфікованого супроводження.

Основним документом, що регулює організацію ІРЦ: wym-1663612737915

ІРЦ надає послуги дітям з особливими освітніми потребами, які проживають (навчаються) в Олександрівському районі м.Запоріжжя, за умови подання відповідних документів.

Психолого-педагогічна допомога надається дітям з особливими освітніми потребами, які навчаються у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах (не відвідують навчальні заклади), здобувають повну загальну середню освіту в професійно-технічних навчальних закладах та не отримують відповідної допомоги.

Надання послуг ІРЦ:

- проведення комплексної оцінки з метою визначення особливих освітніх потреб дитини, розроблення рекомендацій щодо програми навчання;

- надання психолого-педагогічної допомоги дітям з особливими освітніми потребами, проведення корекційно-розвиткових занять;

- надання консультацій та взаємодія з педагогічними працівниками дошкільних, загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладів з питань організації інклюзивного навчання;

- надання консультативно-психологічної допомоги батькам;

- взаємодія з педагогічними працівниками закладів щодо виконання рекомендацій, зазначених у висновку центру, проведення оцінки розвитку дитини з особливими освітніми потребами;

- провадження інформаційно-просвітницької діяльності.

Для надання психолого-педагогічної допомоги в центрі працюють:

1. вчитель-логопед;

2. вчитель-дефектолог(олігофренопедагог);

3. вчитель-дефектолог(тифлопедагог);

4. вчитель-дефектолог(сурдопедагог);

5. практичний психолог;

6. вчитель-реабілітолог;

Комплексна оцінка стану дитини проводиться фахівцями центру індивідуально за такими напрямами:

- оцінка фізичного розвитку дитини;

- оцінка мовленнєвого розвитку дитини;

- оцінка когнітивної сфери дитини;

- оцінка емоційно-вольової сфери дитини;

- оцінка навчальної діяльності дитини.

Комплексна оцінка дитини в ІРЦ здійснюється тільки в присутності батьків або осіб, які їх замінюють, за наявності таких документів:

- паспортів батьків;

- свідоцтва про народження дитини;

- "Історії розвитку дитини" – це медична картка;

- "Індивідуальної програми реабілітації дитини-інваліда", якщо дитина інвалід;

- зошитів з рідної мови, математики (якщо дитина навчається), малюнків;

- висновків шкільної ПМПК про динаміку та якість засвоєння дитиною знань;

- документів про додаткові обстеження дитини;

- витягу з попереднього протоколу засідання ПМПК;

- заяви на комплексну оцінку дитини;

- заяви-письмової згоди батьків або осіб, які їх замінюють, щодо надання дозволу на обробку персональних даних дитини.

У разі встановлення фахівцями центру наявності у дитини особливих освітніх потреб висновок про комплексну оцінку є підставою для складення для неї індивідуальної програми розвитку та надання їй психолого-педагогічної допомоги.

Проводиться інформування батьків (одного з батьків) або законних представників дітей з особливими освітніми потребами про наявність мережі навчальних закладів, реабілітаційних установ системи охорони здоров’я, соціального захисту та громадських об’єднань для підтримки сімей, які виховують таких дітей.

Мережа спеціальних груп та класів ЗЗСО та ЗДО Олександрівського району:

Спеціальні групи ЗДО:

№ 9, 36, 55, 19, 164 – порушеннями мовлення з 4 років;

№ 36, 81 – порушеннями зору з 3 років;

№ 182 – порушеннями опорно-рухового апарату з 3 років.

Спеціальні та інклюзивні класи ЗЗСО:

№ 1, 5 – класи ЗПР;

№ 1, 3, 76 – інклюзивні класи;

ЗВШ № 12 – класи для дітей з порушеннями слуху.

Адреса: Запоріжжя, вул. Запорізька 13-а
Графік роботи ІРЦ:

Пн.- Чт. 08.00 – 17.00

Пт. 08.00 – 15.45

Перерва: 12.00 – 12.45

Запис на консультацію та комплексну оцінку за телефонами: (061)707-20-12 094-920-60-12

На базі ІРЦ Олександрівського району м. Запоріжжя створена школа для батьків, які виховують дітей з особливими освітніми потребами.

ІРЦ надає різноманітні можливості:

• отримати відомості про закономірності розвитку дітей різного віку , інформацію про навчальні і виховні заклади, поради щодо навчання та виховання;

• проведення корекційно-розвивальних занять для дітей з ООП;

• поставити запитання спеціалістам, висловити власну думку.

Основною метою занять в школі для батьків є: формувати позитивне ставлення до дітей з особливими освітніми потребами в суспільстві. Надавати допомогу батькам у вихованні дітей.

Важливо, щоб батьки це також розуміли й допомагали одне одному!

Адреса: м. Запоріжжя вул. Запорізька 13-а, телефон: 707-20-12

Директор ІРЦ Т. Л. Очеретнюк

Згідно пункту 2.4 Статуту ЗДО, у разі звернення одного з батьків або іншого законного представника дитини з особливими освітніми потребами у ЗДО № 55 утворюються інклюзивні групи відповідно до вимог чинного законодавства України.
У 2023-2024 навчальному році заяв від батьків не надходило

Що таке інклюзивне виховання?

Офіційно прийнята в державі інтернатна модель перестає бути єдиним і обов’язковим типом закладу, у якому діти з особливостями психофізичного розвитку перебувають в умо­вах відокремленого навчання та ізоляції від соціуму. У батьків і дітей з’явилася можливість вибору різних форм навчання (домашнього навчання, у спеціальній школі, школі-інтернаті, навчально-реабілітаційному центрі, спеціаль­ному класі при загальноосвітній школі, дитсад­ку-школі, у формі екстернату тощо). Але це не в повній мірі задовольняє рівність прав на ос­віту осіб, що мають особливості психофізич­ного розвитку, не завжди відповідає їхнім осо­бистим запитам і суспільним потребам.

Використання такої моделі передбачає на­дання якісних освітніх послуг дітям з особли­вими потребами у звичайних групах дошкільних навчальних закладів за умови відповідної підготовки педагогів та надання підтримки сім’ям.

Інклюзивна освіта—це розширення участі всіх дітей, зокрема з особливостями психофізичного розвитку, в освітньому про­цесі. Вона передбачає істотні зміни в культурі, політиці та практичній діяльності освітніх закладів. Одним із аспектів інклюзивної освіти є забезпечення ефективності навчання дітей з особливостя­ми психофізичного розвитку в загальноосвіт­ньому закладі. Увага зосереджується на соці­алізації дітей цієї категорії та якості навчання.

Основною метою інклюзивної освіти є досягнення якісних змін в особистісному розвитку дітей цієї категорії.

Передбачається здійснення змін освітньої системи, а не дитини. Інклюзивна освіта ви­знає, що всі діти різні, а школи і освітня систе­ма повинні підлаштовуватись під індивідуальні потреби всіх вихованців— з порушеннями розвит­ку і без них. Однак інклюзивність не означає асиміляцію чи прагнення зробити всіх одна­ковими. Її ключовий компонент —гнучкість врахування особистісних характеристик, що визначають темп виховання та навчання кожної дитини.

У більшості випадків дітям просто необхід­не доступне викладання, що потребує вико­ристання різних методів, які відповідають індивідуальним вимогам, здібностям і особливо­стям розвитку дитини.

Основні характеристики інклюзивної освіти:

·визнає, що всі діти можуть учитися;

·сприймає і поважає особливості дітей;

·забезпечує відповідність освітніх струк­тур, систем і методології потребам усіх дітей;

·є частиною ширшої стратегії розвитку інклюзивного суспільства;

·є динамічним процесом, що постійно розвивається.

Інклюзивна модель освіти передбачає участь в освітньому процесі педагогів підтрим­ки (асистентів педагогів), які забезпечують долучення всіх дітей до загальноосвітніх занять. Це можуть бути волонтери, батьки, інструктори-практики, що надають підтримку кільком закладам в одному районі. Педагог підтримки може бути додатковим помічником у навчаль­ному процесі і займатися з однією-трьома дітьми однієї або різних груп. Провідною ідеєю сучасної спеціальної педагогіки є орієнтація на ефективне використання систем та функцій, здатних узяти на себе компенсаторно-корекційне навантаження, на цілеспрямо­ваний розвиток психічних процесів, що обу­мовлюють рівень опанування знань, умінь і навичок та відповідну освіченість дитини, її інтеграцію в суспільство.

В 2023-2024 навчальному році в ОЛЕКСАНДРІВСЬКОМУ РАЙОНІ ПРАЦЮють консультаційні центри:
"Слабозора дитина вдома" wym-1694541008210
"На одинці з психологом" wym-1694542132845
"Діти і соціум" WYM-1599932690348
"Здорова дитина - щаслива родина" wym-1694541261882
Кiлькiсть переглядiв: 471